2 iulie 2010

N-am fost acolo

Dacă aş fi fost acolo, în sala aceea înaltă şi rece unde s-a susţinut prezentarea strategiei pentru brandul turistic de ţară al României, aş fi avut de comentat următoarele. Înainte de a le da citire, deschide documentul de 30 de slide-uri pe care am să comentez. Uite-l aici.




Slide-ul 1: Deci ne prezentaţi deja brandul?

Slide-ul 2: Şi exemplele ar putea continua cu NIKE, FC Barcelona sau, până la un moment dat, Gigi Becali şi Traian Băsescu.

Slide-ul 4: De bun simţ. Şi producătorii de mazăre la borcan au aceleaşi motivaţii.

Slide-ul 8: Colega noastră, doamna Vizireanu, a lucrat 40 de ani în turism, organizând mii de vacanţe către şi dinspre peste 60 de ţări. Cu ce sunteţi mai calificaţi decât dânsa? Şi legat la cele peste 900 de proiecte, vă referiţi cumva la crama Tsinandali din Georgia căreia i-aţi sugerat să rămână cramă sau la resortul din Insulele Capului Verde, pentru nu mi-e clar ce aţi făcut?

Slide-ul 9: Genial logo-ul Spaniei! Cum aţi reuşit să-l convingeţi pe Joan Miro să vi-l facă, în condiţiile în care murise înainte ca THR să fie înfiinţată? Şi chestia aia pentru Grecia mi se pare mişto. Developed by PRC with the cooperation of THR, ziceţi. Mai exact?

Slide-ul 10: Acum înţeleg. Probabil că operatorii dumneavoastră l-au sunat şi pe domnul Miro. În România cum staţi după ce-aţi pierdut măsurarea audienţei TV ca urmare a unor grave erori?

Slide-ul 11: Mă scuzaţi că vă întrerup slide-ul. De ce aţi pus un român să scrie în engleză un material destinat Guvernului României?

Slide-ul 12: Nu mă mai fierbeţi! Aţi găsit brandul ăla? Unde era? Şi vedeţi că aţi uitat să legaţi nişte etape. Sau chiar aşa aţi procedat?

Slide-ul 14: De ce aţi ales interviul telefonic? Cum aţi eşantionat? De ce aţi vorbit şi cu români dacă brandul e adresat pieţelor externe? Cine sunt aceştia? Câţi subiecţi din fiecare ţară? De ce două focus grupuri şi nu zero, 4 sau 130? Ce aţi căutat să aflaţi?

Slide-ul 15: Din câte ţin eu minte de la geometrie, 49% nu are cum să fie de 3 ori mai mare decât 51%. Dar ăsta e doar un detaliu tehnic. Cum aţi determinat că 23% dintre intervievaţi au România ca "primary demand" şi ce înseamnă mai exact "primary demand"? Sunt disperaţi să vină în România şi nu găsesc taxi până la aeroport?

Slide-ul 16: Sunt foarte curios să aflu care sunt fundamentele acestei afirmaţii. Asta v-au spus subiecţii? I-aţi întrebat care ar fi "good options for growth" pentru ţara noastră şi asta au considerat ei? Sau au spus ce i-ar interesa în general? Aţi suprapus nişte puncte de forţă ale României peste nişte arii de interes ale publicului? Lămuriţi-mă, că eu sunt mai prost, nu vedeţi că lucrez la stat?

Şi încă o chestie, de nuanţă. Credeţi că ar fi posibil să combini "touring holiday" cu "countryside and rural tourism" sau sunt categorii care se exclud reciproc?

Slide-ul 17: Aici cred că încercaţi să mă păcăliţi. Deci pe primele 5 criterii, România este varză. Sugeraţi că turistul străin ar renunţa la siguranţă, mâncare şi bătură, că ar plăti mai mult decât face pentru o cazare proastă şi că ar trece peste nesimţirea personalului din industria turistică doar ca să vadă natura noastră mirifică? Plaje naşpa, vreme naşpa, infrastructură cucu. Chart-ul ăsta ce spune, până la urmă? Că-i excludem din discuţie pe cei care sunt interesaţi de ceea ce nu avem? Cantitativ, câţi mai rămân din ăia 23 la sută din ăia 170 de milioane? Ia puneţi mâna pe telefon şi aflaţi.

Slide-ul 18: Ăsta e cel mai tare de până acum. Aţi intervievat 1707 turişti străini care AU FOST DEJA ÎN ROMÂNIA. Care au muşcat, independent sau prin agenţii, la VECHIUL BRAND TURISTIC, întrupat în oferte, pachete sau lonelyplaneturi disponibile înainte să câştigaţi dumneavoastră licitaţia. Normal că au fost la munte, că au trecut prin sate, că au văzut nişte "unique historic places" gen Cetatea Histria în drum spre Mamaia sau spre Deltă (ăia mai înstăriţi, mai pescari şi mai fotografi).

Datele pe care le furnizaţi dumneavoastră puteau fi obţinute foarte uşor - şi la o marjă de eroare mai mică - analizând informaţiile centralizate din baza de date a ministerului. Ştim şi noi câţi turişti străini au intrat în ţară şi unde s-au dus. Ar fi fost interesant să aflăm cum să atragem şi alţi turişti, în speţă ăia care n-au mai fost. Cel puţin pe mine m-ar fi interesat.

Slide-ul 19: V-am judecat greşit engleza. Chiar vă puneţi această întrebare din tot sufletul.

Slide-ul 20: Pfff...am ratat-o la milimetru. Dacă apucam să scriu eu ROMANIA cu Helvetica înaintea voastră câştigam un ban cinstit şi puteam să-mi trec la CV că am făcut brand visual-ul pentru ţara mea? Hai, c-am glumit, ştiu că e în lucru. Trebuia să livraţi de acum două luni. Hai să trecem la chestii mai serioase, de meserie.

ATTRIBUTES: de unde a apărut Safety pe lista asta? Din cercetare nu reiese că am excela la acest capitol. Sau, mă rog, din modul în care aţi prezentat voi datele, reiese că publicul nostru ţintă nu e interesat de siguranţa personală. Either way (entiendes?), nu văd de ce-aţi pus-o pe listă. Nu mă simt deloc safe cu ea acolo. Restul atributelor sunt exprimate vag. Orice cultură e unică. Ce-aţi vrut să spuneţi cu "Authenticity"?

VALUES: De acord, sunt câteva persoane în această sală pentru care Verdele constituie cheia de boltă a sistemului de valori. Aţi citit bine clientul. Discovery e un canal de valoare, la rândul său. Spirituality aţi scos-o din abdomen, să nu fie prea goală celula.

PERSONALITY: Mă faceţi să lăcrimez. Ţara mea, cum ar veni, e o simbioză de călugăraşi, fecioare şi pui de pelican abia ieşiţi din ou. Dom'le, dacă aşa spun cei 1707 care au fost, aşa trebuie să fie!

Slide-ul 21: Încununarea tuturor eforturilor dumneavoastră. Cel mai tare de până acum. Permiteţi?

"Discerning travellers" nu e o categorie obiectivă. N-o puteţi considera "target". E o chestie pe care o folosesc copy-writerii. "For the discerning travellers" înseamnă "doar fraierii pun botul".

"Explorer itineraries". Merge şi aşa, dar cel mai bine le faci cu o Toyota Land Cruiser supra-înălţată sau cu tractorul. Îmi puteţi da exemple de un "explorer itinerary" existent, deja conturat? Sau ne bazăm pe turiştii străini pentru următoarea hartă rutieră a României?

"Rewarding travel experiences". Orice experienţă e rewarding atâta timp cât consumatorul simte că a primit mai mult decât a plătit. Mai precis?

Sugeraţi, deci, că Delta Dunării, Munţii Carpaţi, Mânăstirile Pictate, etc, ar fi un point of difference. Iată un punct de vedere complet nou. O revoluţie în modul de a gândi turismul românesc etc. Oricâte noduri în papură v-aş căuta, cu un lucru trebuie să fiu de acord: Munţii Carpaţi, Delta Dunării, Mânăstirea de la Voroneţ etc există numai în România.

"Unique mix of Latin and Byzantine cultural heritage". A mi se explica şi mie care e diferenţa dintre Latin şi Bizantin. Din câte ştiu eu, Imperiul Bizantin e unul şi acelaşi cu Imperiul Roman de Răsărit. Dar poate dumneavoastră v-a furnizat TNS-ul alte date.

"High share of protected spaces". Domnilor, vorbim de 0.051 la sută din suprafaţa totală a ţării. Suntem pe locul 105 în lume. Bulgaria e pe 79. Ungaria pe 83. Cehia pe 51. Slovacia pe 28. Austria pe 21. Germania pe 19. Suntem sub media europeană. Sau greşesc eu şi vă refereaţi la numărul de reşedinţe, sedii, restaurante şi parcări protejate de firmele de pază. Aici clar suntem numărul 1.

Slide-ul 23: De aici înţeleg că cea mai bună strategie ar fi să ne apucăm să facem una, iar în paralel cu asta, să construim o infrastructură turistică. Sunteţi geniali.

Slide-urile 24, 25, 26: cum aţi reuşit să decelaţi deja tacticile dacă strategia e încă în lucru? Apreciez că aţi muncit să găsiţi nişte poze atât de grăitoare.

Slide-ul 28: În sfârşit ceva concret, negru pe alb, un brand! Super mişto conceptele. Şi vizualurile. Deşi nu le văd, mi le imaginez.

La primul - nişte pelicani luându-şi zborul graţios. Poate şi o lotcă undeva, pe luciul apei. You know "lotca"? Traditional unspoiled Romanian spirit.

Aşa. Al doilea: mă gândesc serios la nişte căluşari sau la o mască maramureşeană, dar sunt convins că o să mă surprindeţi cu ceva nou.

Al treilea: un tânăr, NU, un cuplu de tineri vestici care fac drumeţii prin munţii noştri. Pe lângă potecuţă curge un râu. În râu se adapă o căprioară. Na, nu vă supăraţi, îmi dau şi eu cu părerea. Prezentarea dumneavoastră mă stimulează.

Slide-ul 29: Aş vrea să văd toate cele 62 de vizualuri şi 105 claimuri dacă se poate. Şi metodologia pentru testele de piaţă din slide-ul 30. Gracias.

În 5 noiembrie, money.ro citând un comunicat al Ministerului Turismului, anunţa finalizarea brandului turistic al României în aprilie 2010. Pe 21 mai, Hotnews anunţa (nu cunosc sursele) că varianta finală a brandului de ţară va fi prezentată în aproximativ o lună. La începutul lunii iunie, mai multe publicaţii preluau declaraţia Elenei Udrea conform căreia lansarea brandului de ţară va avea loc pe 26 ale lunii, la Vatra Dornei. Pe 2 iulie, conform Hotnews, Elena Udrea afirma, în cadrul unei vizite la Dorneşti, că brandul de ţară va fi prezentat oficial la Shanghai, pe data de 29 iulie.

Nu mai insist pe modul abuziv şi amatoristic în care termenul de "brand" e vehiculat în comunicările oficiale. Documentul comentat mai sus reprezintă esenţa unui demers de branding care va costa 895.000 de euro.

În ceea ce mă priveşte, cu o prezentare ca asta nu m-aş fi dus nici la covrigăria din colţ. Dar mă rog, n-am fost acolo. Am fost aici.

Mulţumim, Catrinel.