8 decembrie 2009

Mircea Geoană şi eu



Scriu despre Mircea Geoana, intrucat pe Traian Basescu nu l-am cunoscut personal. Sper sa nu fiu acuzat de ceva, mai ales acum, cand alegerile s-au terminat si avem acelasi presedinte ca inainte.

L-am cunoscut pe Mircea Geoana in 2004. Abia ma angajasem la un impartial post de televiziune. Primul job pe care l-am primit din partea GM-ului a fost sa fac creatia campaniei lui Mircea Geoana la alegerile pentru primaria capitalei. GM-ul e altceva decat Mogulul, in caz ca nu stiati.

Pardon, gresesc. Primul job a fost sa-i fac campania lui Bogdan Niculescu-Duvaz, candidatul meteoric pentru Bucuresti. Am scris o gramada, GM-ul a fost incantat, consultantul politic roman a fost si el incantat, eram deja genial. Dupa cateva zile, PSD-ul a decis sa schimbe candidatul si toata munca mea s-a dus dracului. Romania.

Am luat-o de la capat pentru Mircea Geoana. Alaturi de consultantul roman (foarte, foarte competent dupa parerea mea) au aparut si niste consultanti straini. Foarte competenti si ei, in plus straini, in plus mai aplicatzi. Secretul lor: sondaje telefonice in fiecare dimineatza.

Primul meu contact cu Mircea Geoana personal s-a petrecut intr-o dupa-amiaza de la etajul 6. Toata crema echipei de campanie era in sala de consiliu. GM-ul, care intotdeauna sta in capul mesei, i-a oferit locul sau. Toata lumea era stresata. Era greu sa te batzi cu Basescu. Nici azi nu e usor, dar atunci era foarte greu. Candidatul s-a asezat pe scaun, a zambit, a zis doua vorbe si a destins atmosfera. Nu mai stiu ce s-a vorbit. Nu mare lucru. A fost o intalnire de recalibrare. Geoana a transmis ca multumeste echipei, ca are incredere ca fiecare isi va face treaba cum trebuie si a ascultat cateva feed-back-uri de la indraznetzii care au cutezat sa le dea. Sa nu uitam ca, in 2004, lui Adrian Nastase i se spunea "Premierul", nu "Adrian" sau "Nastase". Membrii PSD stiu asta.

Incet-incet, controlul a fost preluat de consultantii straini. Desi GM-ul, consultantul roman si cu mine agreaseram deja directiile de comunicare, primeam in fiecare zi noi indicatii si modificari. O mare agentie de publicitate si media intrase pe fir, in virtutea traditiei. Si ei faceau creatie. Toata lumea facea. Toti erau destepti. Dar sa revenim la subiectul nostru.

La photo-session am lucrat direct cu Mircea Geoana. Sesiunea a avut loc in studiourile postului de televiziune cu pricina. Mare desfasurare de fortze. Candidatul a fost foarte cooperativ. Nu foarte, extrem! Era un pic stresat de atata lume si de atatea lumini in jur. Dupa 15 minute, striga dupa mine prin studio: "Bradutz, cum sa stau, cum sa ma uit, e bine asa?". Simtea ca toata lumea vrea ca lucrurile sa iasa bine si se lasa pe mana noastra. Ne-a surprins: nu era mai destept ca noi. Oricine in locul lui, inclusiv GM-ul, era mai destept ca noi. Mircea Geoana nu era.

Pozele au iesit misto, exprimau ce-am vrut eu. Dar cineva foarte drag mie si foarte priceput in branding si comunicare m-a sunat dupa cateva zile si mi-a spus "Nu trebuia sa-l dezbraci de sacou. Inteleg ca ai vrut sa-l faci sa para mai curat decat PSD-ul, dar el e perceput drept diplomat, om in costum. Trebuia sa-l lasi asa". Nici acum nu stiu daca ar fi fost mai bine in costum sau in diplomat. Au urmat traininguri de prezenta TV in studiourile aceleiasi televiziuni. Si confruntari one-to-one. Si alegeri, si exit-poll-uri, si analisti.

Mircea Geoana a pierdut clar de tot in fatza lui Traian Basescu. Nu mai stiu scorul, dar la fotbal ar fi fost un fel de 3-1 si doua bari pentru castigator. I-am dat un SMS: "Sunteti viitorul Presedinte al Romaniei". Mi-a raspuns imediat: "Multumesc, Bradut"

Amuzant a fost ca Petre Barbu de la revista Capital a scris m-a sunat la cateva saptamani dupa aceea sa intrebe daca imi luasem un teren la Balotesti din banii castigati pentru campania lui Mircea Geoana. Amuzant, intrucat adevarul e urmatorul:

- Terenul era la Ganeasa
- Banii erau stransi din colaborarile anterioare cu postul de televiziune (ii pusesem pe toti deoparte, timp de un an), la care am adaugat si un credit de 5 ani la HVB, sa ma fereasca Dumnezeu sa mai iau vreunul
- Inaintea campaniei, GM-ul mi-a propus 5000 de dolari, eu i-am propus "10.000 daca castiga, nimic daca pierde". Dupa deznodamant, am fost chemat la conta sa-mi iau banii. I-am refuzat de doua ori. N-am luat niciun sfantz pentru campania aia, chiar daca GM-ul (atentie, nu Mogulul) crede si azi ca am glumit cu chestia aia "dublu sau nimic".

M-am reintalnit cu Mircea Geoana dupa un an sau doi, la nunta unuia dintre consultantii sai. Mirele ne-a pus la aceeasi masa. Eu cu prietena mea de atunci, Mircea si Mihaela Geoana. Purtam un sacou alb si, sub el, un tricou rosu cu imaginea lui Che Guevara. "Che Guevara? Ce interesant! Auzi, Bradut, ce crezi? PSD-ul e un partid de stanga. Crezi ca ar fi oportun sa revenim la culoarea rosie?" a spus distinsul comesean. Pe vremea aia, PSD-ul o ardea albastru, ca sa se dezica de comunism. "Nu stiu, domnu' Geoana. Faceti cum simtiti"

Doua luni mai tarziu, la o intrunire TSD (Tineretul Social Democrat), toata lumea purta tricouri rosii cu Che Guevara. Mircea Geoana nu era inca presedinte al partidului. Era un simplu membru de seama. Sau, cu alte cuvinte, unu' care pierduse alegerile. Doar Radu Moraru il chema la televizor. Dupa emisiune, i-am dat din nou SMS: "Sunteti viitorul presedinte al Romaniei". Mi-a raspuns imediat dupa emisiune: "Multumesc, Bradut. Doamne-ajuta".

Dupa aceea ne-am pierdut urma. Eu mi-am schimbat numarul (parasindu-l pe GM si postul lui echidistant), probabil ca si Mircea Geoana si l-a schimbat, ca sa nu-l mai necajeasca nimeni cu mesaje optimiste.

A urmat Congresul PSD in care a devenit presedinte al partidului, detronandu-l pe Ion Iliescu. Aici vreau sa fac o paranteza, ca m-au enervat nedreptatea si incoerenta unor comentatori. Mircea Geoana l-a schimbat pe Ion Iliescu de la conducerea PSD si a primit la schimb de la acelasi Ion Iliescu parafa de "prostanac". Deci ori e "Prostanacul", ori e "Omul lui Iliescu". E ca si cum Holyfield ar fi numit "Marioneta lui Tyson" pentru ca Tyson i-a mancat o ureche.

Cam asta am de marturisit. N-am mai vorbit cu Mircea Geoana de atunci, de la nunta. Nici cu GM-ul, ca am plecat certati. Nici cu consultantul roman, pe care l-am revazut cu placere doar la televizor. La alt televizor. Cat despre consultantii straini, am aflat din presa ca intre timp lucreaza pentru urmatorul partid la putere, pregatindu-l sa nu piarda alegerile.

As fi spus toate astea mai devreme. Dar era campanie electorala. Si in campania electorala, daca spui adevarul, iti bati joc de el.

Acum nu mai e campanie electorala. Si nici n-o sa mai fie vreodata.

37 pareri:

Vali Marinescu spunea...

merci Bradut pentru cuvintele astea. nu ne e scarba ca traim intr-o tara ai carei locuitori n-o vind la moguli dar se vind individual pentru o galeata. ne e scarba ca exista o majoritate tacuta care tocmai a fost ciuruita.

Anonim spunea...

Poate daca ai spus astea mai devreme ar mai fi inteles unul-altul cate ceva.
Sau poate nu, ca vorba ta, suntem tara in care toti stim mai bine.

As vrea sa stiu si eu ceva mai bine. Si sa-ti spun ca nu ai dreptate cand zici ca "Acum nu mai e campanie electorala. Si nici n-o sa mai fie vreodata."
Dar nu stiu asa ceva... Si nupot decat sa observ, tacuta si trista, realitatea dureroasa a ultimelor alegeri din Romania.

Mara

Kit spunea...

Maestre, excelenta poveste, jos palaria. Consultantul de la telefon a tinut s-o citeasca, nu, s-o declame cu voce tare de la cap la coada.

See you la Manathai — la schimb, o sa-ti povestesc cum, cu cele mai bune intentii, l-am ingropat pe Roman in '96.

George2210 spunea...

Articolul asta e de bine sau de rau pentru Geoana? Ca nu prea am inteles.

Emil spunea...

Dar in 2004 nu a candidat Nastase impotriva lui Basescu?!

Pacat ca nu ati devenit mai apropiati... as fi fost curios sa stiu cum era viata de copil prin Primaverii ca fiu de general de securitate, cum erau chefurile in adolescenta, daca se bea vodca Saniuta sau mai mult bere Bucegi...

Daca ajungeati sa va faceti vizite ai fi putut sa povestesti daca si-a aranjat frumos la el acasa in vila aia unde plateste chirie 5 milioane de lei vechi... de-astea... pe relaxare

: )

Andreea Vasile spunea...

Mi-a placut povestea.

all romanians are vampires spunea...

Interesantă povestea din culise, spusă cu bun-simţ. Şi arată în ce hal dezumanizează politica.
da' poza? i-ai pus sacoul din fotoşop? :) sau nu e din cele făcute atunci?

Foarte interesantă întrebarea cu culoarea roşie. Am fost tentat să spun "mai bine o ardeau în continuare în albastru", dar ştiu că lumea ar fi zis "cioara vopsită". Oricum o dadeau, nu era bine. Mai trebuie să treacă probabil 20 de ani brucanieni până va scăpa PSDul de asocierea cu comunismul.

Co spunea...

Sincer, mie-mi pare rău de Mircea Geoană ca om.

Antoaneta spunea...

Ar fi fost bine sa iasa Geoana/PSD macar pentru alternarea puterii, nu ca mi se par unii mai curati decât altii. Les jeux sont faits, rien ne va plus. Peste 5 ani sa speram ca vom mai fi in UE. Sa-ti traiasca pisicii, ei sunt viitorul.

lex spunea...

frumos spuse toate astea... "Bradut o sa fii viitorul presedinte... al tarii tale"

Anonim spunea...

Peste 5 ani poti sa-i mai trimiti un sms.
Atunci s-ar putea sa ai dreptate.

djerzinski spunea...

nice story! totusi, mie Geoana mi se pare un personaj tragic prin excelenta, iar teapa cu exit-pollurile nu face decat sa-mi confirme impresia. din pacate...

Anonim spunea...

Nu inteleg morala acestui articol, asa cum nu il mai inteleg nici pe autorul lui, pe care l-am respectat de cand l-am cunoscut.
Mai mult decat atat, nu inteleg nici unele din comentariile de mai sus.
"mie Geoana mi se pare un personaj tragic" .... Mai ai putin si-l faci Sheakespearian. Sa fim seriosi, e cel mai mare prostanac din istoria alegerilor din Romania. Ce dovada mai mare poti avea decat urmatoarele cuvinte ale lui geoana de azi, 8 Decembrie: "credeti ca in SUA un candidat n-ar sari in sus de bucurie daca ar avea 2 puncte in fata ?"
Asta sunt cuvinte de prostanac care isi justifica prostia printr-o noua gogomanie. Bine zicea Einstein: "doar Universul si prostia sunt infinite. Despre primul insa, nu sunt foarte sigur."

Scurta lectura pentru voi:
http://www.adevarul.ro/andrei_plesu_-_opinii/De_ce_am_votat_totusi_cu_Basescu_7_167453257.html






http://www.adevarul.ro/andrei_plesu_-_opinii/De_ce_am_votat_totusi_cu_Basescu_7_167453257.html

Anonim spunea...

El stie de ce...
Campaniile oricum s-au incheiat, doar polemicile continua.
Dar amintirile despre oamenii pe care i-am cunoscut sunt ale noastre, nu ni le ia nimeni, si nici dreptul de a ne impotrivi celui ce ne va "conduce" in orice sens si-n orice timp.
Bradutz, nu fi asa pesimist (2012?), de ce nu vor mai fi? Macar anticipate! :)

radu c spunea...

in campania aia eram si eu la alte sedinte foto, intr-un sediu de mogul, pentru un candidat de sector. eram interesati de candidatii la primaria generala, in ideea ca votul pentru capitala influenteaza votul la sectoare. discutam atunci de campaniile lui basescu si geaoana, de sansele lor, de posibilitatea ca al nostru sa iasa pe locul trei, si sa traga lista de consilieri la capitala si la sectoare. si-mi aduc aminte de afisele lui geoana si de cat erau de multe. si de poza lui, in care avea cearcane evidente, si tin minte ca ma gandeam ca ar fi trebuit scoase.

Emil spunea...

Nu-mi baga nimeni in seama curiozitatile, se pare... Eu ma intrebam cu ingenua curiozitate, pentru ca-s realitati pe care chiar nu le stiu... Singura pe care o stiu e cea a bunicului meu care lucra in schimbul de noapte la combinatul de prelucrare a lemnului si ziua de la 5 dimineata mergea sa taie napi pe pamantul Colectivului, pamant care era de fapt al stramosilor lui dar furat de stramosii (nu foarte indepartati) al bunului simtit domn Geoana... eram doar curios despre cealalta paradigma, ca pe cea a bunicului meu, cat de cat, o stiu...

Bradut?...

Anybody?...

Emil spunea...

Nu-mi baga nimeni in seama curiozitatile, se pare... Eu ma intrebam cu ingenua curiozitate, pentru ca-s realitati pe care chiar nu le stiu... Singura pe care o stiu e cea a bunicului meu care lucra in schimbul de noapte la combinatul de prelucrare a lemnului si ziua de la 5 dimineata mergea sa taie napi pe pamantul Colectivului, pamant care era de fapt al stramosilor lui dar furat de stramosii (nu foarte indepartati) al bunului simtit domn Geoana... eram doar curios despre cealalta paradigma, ca pe cea a bunicului meu, cat de cat, o stiu...

Bradut?...

Anybody?...

SkyNet spunea...

Imi place "povestea"!! Pacat ca intradevar, nu va mai exista vreodata campanie electorala... nu pt Dl Geoana! Adevarul este ca Romania trebuie sa aiba un presedinte care sa reprezinte majoritatea populatiei sale! Oamenii cu mult bun simt nu sunt prea cautati!

Brad Florescu spunea...

Emil, care era curiozitatea? Mie, cel putin, imi pari plin de certitudini.
Anonim: acest articol nu are nicio morala. De ce-ar trebui sa aiba?

Ioana Olteanu spunea...

E ok ce spui. Din pacate e prea putin ca sa ajungi presedinte, chiar si intr-o tara de bun-simt, daramite la noi. Am inotat alaturi de Geoana la piscina diplomatilor, ne-am salutat. Nu are burta si se tine la suprafata. Asa, si? Sunt o gradama de fosti securisti destepti, plin de charm, spirituali, cu verb, cu cultura, cuceritori as spune. Asa si? Textul tau e frumos, cinstit si adevarat. Dar are o meteahna: e scos din context.

Sepukku spunea...

Frumoasa poveste. Urat deznodamant. Incep sa cred ca votul nu e pentru toti...

Sepukku spunea...

Frumoasa poveste. Urat deznodamant.

Incep sa cred ca votul nu e pentru toti...

Someone spunea...

Era un mogul discret :-) pardon, un GM.

Pe de altă parte, trebuie să plece omu' la antipozi ca să-i crească traficul pe blog? Ce ţară, ce oameni. Să nu mori, că devii chiar faimos şi nimeni n-o să mă mai creadă că eu te-am descoperit :-)))

amIwhat spunea...

hihi, ce vremuri...meeting-reporturi, desene, schite, bla bla-uri, traininguri de bla bla-uri si-un bland "domnisoara, inca mai lucrati la ora asta?" cand stateam pentru dansu' prin studiouri :)
N-a stricat deloc acest remeber.

Maximus spunea...

Ma tot intreb de ce Mircea Geoana nu se comporta in lume asa cum s-a comportat in preajma ta! Pacat de el ca era baiat tanar si putea sa ajunga departe!

Tiberiu Lovin spunea...

Bradut, frumoasa poveste doar ca te-ai inselat: Geoana nu este presedintele Romaniei si nici nu o sa ajunga. Vorba lui Base: e slab. Si cred ca trebuia lasat cu sacou :) . Nu-i sade bine sa faca pe popularul. L-ai vazut banuiesc in campanie: era numai lapte si miere cu ziaristii, ma refer la jurnalistii mogulilor. L-ai vazut dupa? Topaila fuge de rupe pamantul.

Catalin spunea...

Lasa nene, nu dispera. Important este ca stii sa faci ceva, iar experienţa ta de viaţă a crescut.

george andone spunea...

Salut Bradut !
Ma bucur pentru tine ca ai ales Koh Phangan pentru ceva zile din restul vietii tale...
Poate bem in curand un pahar de palica la Seaviw Transadet pe partea estica a insulei..Ne faci onoarea sa ne accepti invitatia?
Nu am ajuns inca acolo ...dar vom ajunge..
George un roman ciuruit!

Brad Florescu spunea...

George, evident ca accept. Multumesc.

Anonim spunea...

tu probabil ca ai facut un lucru meritoriu - sper sa iti amintesti ca ti-am apreciat munca atat cat ai fost la tv, cat si atunci cand ai fost in publicitate. Numai ca stii la fel de bine ca si mine ca una e sa-ti faci tu treaba, si alta sa si-o faca produsul si producatorul, pe piata.

In acest an, dupa anuntul castigatorului de la exit -poll, s-au inscris la microfonul televiziunilor, in ordine, geoana, crin antonescu, iliescu si premierul de altadata.

Spune-mi cine a gresit? Producatorul, produsul sau consultantii de imagine care contesta azi alegerile de care parca se bucurau ca erau castigate? Si de ce prefera multi sa semneze cu anonim, ca si mine, acum?

Din cauza lui geoana, a lui antonescu, a lui iliescu sau a fostului premier de care se ferea si vantul prin parcari?

Emil spunea...

ce sa mai zic? m-ai ciuruit...

petre spunea...

"Amuzant a fost ca revista Capital a scris la cateva saptamani dupa aceea ca eu imi luasem un teren la Balotesti din banii castigati pentru campania lui Mircea Geoana."

Bati campii, Bradut! Niciodata n-a aparut scris asta in Capital.
Intr-adevar, te-am sunat, ti-ai pierdut vocea cand te-am sunat, ai negat balbaindu-te, iar eu am spus OK. Imediat dupa ce am inchis telefonul m-a sunat PR-ista lui Sarbu de la Pro TV ca sa ma certe ca te-am luat la 11 metri. Mai bine povesteste cum trăiai sub papuc la Pro.
Dar n-am publicat nimic pentru ca nu era hal de stire chestia asta.
Petre Barbu, fost redactor Capital

Brad Florescu spunea...

Scuze, Petre, greseala mea. Stiu ca m-ai sunat sa ma intrebi daca e adevarat, m-am gandit ca era hal de stire pentru tine din moment ce anchetai pe ea. Daca ulterior telefonul de la nu stiu cine te-a convins sa n-o mai publici, n-am de unde sa stiu. N-am mai citit Capital de cand a aparut.

Nadajduiesc, totusi, ca tu ai fost cel care a decis sa nu publice asa o informatie, intrucat era pur si simplu falsa, asa cum ti-am si zis la telefon. De cate ori m-ai sunat in viatza asta, ti-am spus intodeauna adevarul. On sau off the record.

Cat despre papucul de la Pro, te invit sa povestesti tu, ca eu nu vad legatura cu subiectul.

petre spunea...

"Cat despre papucul de la Pro..."

Da, scuze, recunosc, n-are legatura cu chestiunea, mi-a scapat in acest caz de sub penitza.
N-am lucrat in Media Pro, nu ma hazardez sa insist pe acest subiect. Imi pastrez opiniile doar pentru mine.

In legatura cu Balotestiul (uite ca-mi vine sa rad cand imi amin tesc de acele vremuri!), eu am decis ca nu se justifica sa public aiureala asta.

Cand am avut informatii beton despre implicarea publicitarilor in campaniile electorale, am scris despre Burci, despre Nicola, despre Felix Tataru, despre Enoiu...
Ma rog, o sa spuna cititorii tai ca imi dau suturi in fund. Ma opres aici.

venat show spunea...

Bradut, citind cronica, imi dau acum seama ca din cuvintele tale poate naste "Pamint nou"; si ca nu trebuie sa crezi. doar sa scrii. iar scriitura ta, creeaza. nu conteaza ce. ce vrea fiecare. ai un suflt de mercenar cu rataciri de printesa medievala, bradut. si asta te face savuros.....
gratie, domunul meu!

mir spunea...

petre, cel putin unora dintre cititorii blogului li se falfaie de precizarile tale, alta e ideea. Numai bine, Bradut ! Ma bucur ca am dat peste blogul tau.

purliciosu spunea...

si tot fara legatura cu subiectul: s-a decis renumararea voturilor nule...poate mai e o sansa...