28 iunie 2007

Cum a inchis Chavez cea mai veche televiziune din Venezuela

A. Chiar uitasem sa povestesc despre asta, asa cum am uitat sa povestesc multe lucruri despre Venezuela.
Ironii ale sortii au fost multe. Sa le traduca Reuters, daca vrea. Eu chiar am fost acolo si nu eram ziarist.
Presedintele Republicii Bolivariene a Venezuelei, Hugo Chavez, a decis inchiderea RCTV (Radio Caracas Television) pe data de 27 mai 2007. Postul a avut prima transmisie pe 15 noiembrie 1953. RCTV a fost primul post de televiziune si primul post privat din Venezuela.
Am avut, ca sa zic asa, sansa ca ultima noapte de emisie a RCTV sa coincida cu ultima mea noapte in tara lui Chavez. La 5 trebuia sa ma trezesc ca sa prind avionul spre Caracas. Am incercat sa rezist cat mai mult. Oamenii au alt bioritm in vacanta, se culca si se scoala devreme.
Am rezistat, asadar, pina pe la 11.30. Ultimul program al primei televiziuni private a unui stat sarac in libertati, bogat in petrol, droguri si femei disponibile.
A fost superb. Foarte putina indarjire. Putin protest. Putin scandal. Multa tinerete. Un fel de Piata a Universitatii colorata in culorile unui post care si-a terminat, oricum, misiunea. A fost o seara suspect de civilizata.
Venit fiind din Romania paranoica, mi-am zis: ori Chavez a avut dreptate si televiziunea asta chiar e controlata de mafioti, fie numai ce s-a dus dracului inca o democratie.
Dragut si trist sloganul de retragere, rostit de presedintele televiziunii si purtat cu o trista bucurie (numa ce-am dat un oximoron) de toate vedetele postului: "Un amigo para siempre" ("Un prieten pentru totdeauna").
Am vazur si reclame in ultima noapte de emisie. Sampon, telefonie mobila, condimente pentru friptura. Poate ultima.


Niste oameni protestau in piata. Putini si mici. Mult mai multi contra-protestau in alta piata, vopsiti cu Chavez pe fetze.


Presedintele RCTV si sloganul lui. Mereu aproape.


Unii chiar au suferit.


Repet.


Departamentul de Stiri la ultimul jurnal.


Mira RCTV a fost inlocuita, dupa miezul noptii, de emisia unui alt post TV, care a obtinut licenta si locul pe cablu al primei televiziuni din Chavenezuela.


Asa arata show-ul final.