26 decembrie 2009

Ce nu stii de la ING

Sa spunem ca ai vandut un apartament si ai de primit niste zeci de mii de euro de la BCR. Traiasca programul "prima casa".

Tu, nestiind exact daca banii aia or sa-ti vina in EUR sau RON, dai contul de RON. Dar iata ca BCR plateste in EUR catre banca ta, si anume ING.

Banca ta si anume ING, in loc sa refuze plata sau macar sa-ti trimita o notificare (boule, ai un cont in RON si unul in EUR la noi, vrei banii in contul de EUR sau refuzam tranzactia?), stii ce face ea?

Ea iti schimba euroii in RON la cursul de vanzare ING (cu 4.1097) si iti pune RON in contul de lei. Daca vrei sa schimbi inapoi RON-ii in EURO, bineinteles, pierzi de te ia dracu. Mai exact, pentru - sa zicem - 30.000 de euro, pierzi cam 1400. Care se duc la ING printr-un simplu click. O fractiune de secunda.

Suni la ING. Ti se spune ca s-a notat si ca dureaza 15 zile lucratoare ca sa primesti un raspuns. De ce atat de mult? "Avem multe reclamatii". Iata o scuza menita sa te linisteasca: ai ales cea mai buna banca din Romania, cu cele mai multe reclamatii.

Apoi te suna cineva de la BCR: "Ne pare rau de ce s-a intamplat, nu e deloc in regula ce-a facut ING-ul. Trebuia sa refuze plata. Nu poti sa virezi euro intr-un cont de lei. Trebuia sa refuze plata si noi sa va notificam si sa ne dati un cont in EUR. Nu e deloc, deloc in regula".

Pe scurt, ING-ul ti-a vandut niste lei pe care tu nu voiai sa-i cumperi la un pret pe care tu n-ai fost de acord sa-l platesti.

Suni din nou la ING sa ceri explicatii. "Asa e procedura la noi". Aoleo! Si daca vine un nebun maine si va da foc la sediul ala frumos din Piata Operei? Ce puteti sa-i faceti? Asa e procedura la el.

Suni din nou, ceri cu cineva competent. Esti pasat de la un competent la altul, fiecare declinandu-si competenta. Ceri sa fii sunat in maximum 2 ore si sa ti se dea un raspuns. Ameninti cu avocatul. Trec doua zile si nu te suna nimeni. Scrii unui un amic si-l rogi macar sa puna trista ta poveste pe blogul lui.

Specialistii ce zic?

19 pareri:

Bogdana Butnar spunea...

ce te astepti, domnule presedinte, de la niste iepuri finantisti? ca la noi, la romani, inmultesc ei banii dar nu e clar ptr cine

pelin spunea...

Hum... nu sunt deloc fan al bancilor, dimpotriva, dar din punctul meu de vedere ING are dreptate in cazul asta. Asa lucreaza multe din bancile internationale, foarte multe tranzactii implica conversii intre valute, iar rule of the thumb e ca plata se converteste automat in valuta contului de destinatie - la destinatie. Daca nu s-ar proceda asa, numarul de tranzactii blocate/refuzate ar fi enorm. In plus, pe principiul asta ar trebui sa intrebe mereu de 3 ori daca esti sigur ca stii ce faci :)
Avantajul pentru posesorul de cont este ca rata de schimb la destinatie e de obicei mai buna decat cea de la banca emitenta - de ex. daca vreau sa transfer lei din Australia (sa zicem) in Romania, e mult mai convenabil sa transfer dolari australieni, care sa fie apoi convertiti in Romania, decat sa fac conversia in Australia si sa transfer leii. Destui clienti (inclusiv subsemnatul) folosesc astfel de transferuri (unei sume intr-o moneda catre un cont in alta moneda) in mod obisnuit exact in scopul conversiei.
Eu vad aici o problema la BCR - trebuiau sa specifice clar in ce moneda fac transferul, nu? In plus, ei au vazut foarte bine ca le-ai dat un cont de destinatie in RON (se vede din IBAN), degeaba se prefac surprinsi. Si partial e problema ta de neglijenta.
Oricum, stai linistit. Guvernul Boc va avea grija sa creasca leul, ai facut o investitie buna :-))))))))))))))))

Catalin spunea...

Pai daca dai un cont de lei inseamna ca te astepti sa iei lei, nu? Si daca te astepti sa iei lei poate ar trebui sa te intereseze la ce curs o sa ii primesti, ca nu o sa ii primesti la cursul BNR de la nici o banca. Si daca te intereseaza, intrebi inainte. Deci amicul tau a fost putin superficial dupa parerea mea.

Marea marlanie a ING, in acest caz consta in cursul de schimb de 41000.

Si mai zic si eu una tot de la ING la rubrica "stiati ca": daca ai la ING un over-draft pe card (adica un fel de credit de inca 3 salarii) atunci cand iti intra salariul in cont, pentru over-draft nu ti se retrage automat decat rata lunara de 10% iar restul figureaza ca neacoperiti, deci platesti dobanda pe ei desi tu ai banii respectivi in conturile ING. Dar asta macar o poti rezolva transferand manual banii din contul curent in contul over-draft.

Aceeasi spunea...

Cu regret trebuie sa contrazic antevorbitorul / datatorul de parere anterior. Lucrand in domeniu si fiind client MARE si vechi al bancilor (in calitate de Director Financiar pe la pravalii marete, nu neaparat personal) trebuie sa atrag atentia clientilor bancilor ca produsele bancare si conturile ce se pot deschide devin pe zi ce trece mai complexe, complicate ca reguli si functionare. Prin urmare, grija mare si atentie cand iti tranferi bani prin banci si folosesti diverse conturi. Exista, de exemplu, conturile "multivaluta" unde conversia se cam face automat dintr-o moneda in alta, dar si alea au o valuta principala in care colectezi banii si in care detii sumele respective.
Revenind concret la povestea expusa: procedurile si regulile de functionare ale unei banci nu pot contine obligativitatea sau automatismul unor tranzactii. Pe scurt - protestul formulat este nu numai legitim dar bine exprimat: nu pot fi obligat sa cumpar niste lei pe care nu ii doream la un pret pe care nu l-am acceptat. In plus, din experienta-mi de 14 ani de munca (deja ?!) stiu ca bancile romanesti, sau mai bine zis sucursalale romanesti ale bancilor transnationale mari, au tendinta aberanta de a refuza tranzactiile la care nu le convine cel mai mic detaliu (si o cifra gresita la IBAN, si o moneda diferita...o sucursala indicata diferit sau lipsa adresei bancii beneficiare in cazul transferurilor peste granita). In afara granitelor tarisoarei noastre minunate bancile au obiceiul (costisitor ?!) de a suna si intreba ce vrei sa faci sau macar de a te atentiona ca esti pe cale sa fii nefericitul beneficiar al unui transfer automat la cursul afisat al bancii. Toate transferurile de peste 5000, hai 10 000 EUR ar trebui facute la cursuri negociate separat la trezoreria bancii, chiar si pentru simplul motiv ca respectivul curs este o medie a tranzactiilor zilnice, deci teoretic greu de atins in viata reala de tranzactionare.
Alt obicei minunat al bancilor romanesti este ca trateaza clientii "retail" adicatelea persoanele particulare diferit de pravalii si atat pe unii cat si pe altii (persoane individuale si pravalii) diferentiat si discriminatoriu pe diverse criterii subiective. Ai bani multi de rulat pe la ei, esti client preferat, sunat si periat. Se comunica fluent cu tine si ti se explica fiecare tranzactie. Esti un oarecare ce intamplator are cateva mii de euroi de rulat pe la ei....sa fii matale sanatos ca "procedurile bancii noastre asa spun" si spun dupa ce se aplica. De obicei asta este formularea oficiala pentru "ne scuzati, ne-a fost lene si nu ne pasa de banii sau necesitatile dvs" sau mai exact "Daca iese ceva si pentru noi, ne pare rau pentru dvs...."
Sfat pentru amicul la ananghie: sa nu ameninte cu un avocat ci sa se duca direct acolo cu unul. Ambii pot ameninta si ulterior, la nevoie, chiar da curs amenintarii cu Protectia Consumatorului, care de vreun an si ceva se ocupa si de partea de "retail banking". Nu se va intampla nimic miraculos dar banca minunata va incerca sa evite neplacerile si scandalul si ca prin minune va reversa "procedura" paguboasa (facand eforturi substantiale si birocratice bineinteles) dar .... clientul nefericit isi va recapata banii in moneda in care are nevoie si fara plati si comisioane suplimentare.

Anonim spunea...

Ma intreb de ce un client obisnuit sa ameninte cu avocatul, nu si-a pus avocatul sa intrebe pe BCR in ce moneda trimite si pe ING in ce moneda are cont. Macar avocatul sa apere interesul clientului, daca el nu prea si-l cunoaste.

TJ spunea...

Ceva e foarte ciudat. Mi s-a întâmplat același lucru ca persoană juridică, întâi cu EUR plătiți în cont de RON și apoi cu USD în cont de EUR.

M-au sunat să-mi spună care-i treaba și că banii îi țin "în așteptare" momentan și să vin să-mi deschid un cont în valuta respectivă pentru a-mi fi virați.

Sunt foarte ciufut că variază comportamentul lor între persoane juridice și persoane fizice atât de mult...

TJ

vlad spunea...

trebuie sa depuna plangere scrisa la opc si la bnr. singurul caz in care banca putea sa ii schimbe valuta fara aprobarea lui era poprirea de la stat. cf uzantelor bancare si normelor bnr, ratatii de la ing aveau obligatia sa returneze banii catre bcr. cf normelor ing trebuie sa aiba cererea de schimb valutar semnata de client , precum si aprobarea pentu cursul de schimb, lucruri ce nu le poate produce. banii ii primeste inapoi 100%, dar sfatul meu este dupa ce rezolva sa fuga cat mai repede de la gluma aia proasta numita ing.

Zebra with a Twist spunea...

eu cred ca trebuie sesizat OPC-ul. nu de alta dar se bucura si gura lor de putina amenda data unei banci. si de obicei daca ameninti cu OPCul imediat se "sesizeaza" reclamatul si redreseaza situatia.
oricum... nu pot sa zic decat ca "frate, la ce te astepti? e romania. cu r mic."

Adrian Diaconescu spunea...

Eu folosesc aceasta "procedura" a ING in mod constinent, transferand USD de pe PayPal in contul de RON. Astfel, odata ce am dat un click in PayPal, stiu ca nu mai trebuie sa urmaresc nimic si ca voi avea banii pe card in cateva zile.

Desigur ca vorbim de sume mici, asa ca fluctuatiile de curs nu ma dernajeaza. O pierderea de 5-10 RON e neglijabila.

E ok ca o astfel de "procedura" sa se aplice la o suma atat de mare? Cu siguranta nu!

P.S. Am senzatia ca prima data m-au sunat, insa nu sunt 100% sigur. Daca insa asa a fost, povestea amicului tau are conotatii si mai grave, pentru ca denota faptul ca totul s-a facut cu buna stiinta.

The Ad Store Romania spunea...

dl mi se pare normal. stai sa vezi cum este cand lucrezi cu raiffeisen sau bcr. te ia groaza. oricum ing este mai ”banca” decat multe banci.

Oligarhu cu Papaya spunea...

Draga Pelin,

Te contrazic. Bancile nu sint autorizate sa faca chestii cu banii tai, apriori. Adica, daca NU SEMNEZI hartzoage, ei nu au voie sa faca nimic cu banii tai. Detaliez. In contractul de cont curent pe care il semnezi cu ei, scrie ca au voie sa iti ia comisioane pe tranzactii, de mententanta de cont, si alte rahaturi similare. Nu scrie ca au voie sa faca tranzactii in numele tau.

Bradut, asta e un caz de protectia consumatorului. Suna la OPC, sint foarte dragutzi, or sa te indrume asupra continutului dosarului (trebuie niste hartii), si poti sa il depui la ei. Atentie, e un termen in care rahatul asta se prescrie, deci tre sa te mishti. Cu acest dosar in mina, OPC-ul se infiinteaza in general in max 1 sapt la ING si ii fute in gura sa storneze tranzactia. Aceste "stornari" se fac in general de mina, si nu sint nici o problema pentru banca. Adica banii in RON dispar din cont, EURO-ii sint returnati, BCR-ul te suna, etc etc...

Inca ceva. Orice banca de 2 lei din orice tara de rahat (mai putin a noastra) are conturi temporare de trezorerie in care parcheaza orice suma "in neregula" pina la solutionare. ING-ul trebuia sa activeze un astfel de cont in care sa parcheze EURO-ii pina te decizi ce sa faci cu ei.

Spor, si nu uita OPC-ul. Daca nu poti, da un semn, si te ajut cu un avocat. E o placere cazu asta.

Irina spunea...

Da si eu sint de acord cu comentariul lui Pelin. Mai trebuie sa fii si tu atent ce cont dai..daca te lasi in girja bancii ca ea sa fie atenta atunci asta e.

cambe spunea...

concluzie : oamenii bancilor sunt instruiti sa profite de neatentia ta, iar tu esti instruit sa platesti oalele sparte de altii din propriul buzunar...voie buna! tineti-va banii la mine:))

Timisel spunea...

Deci.
1. E greseala ta ca nu ai dat contul corect.
2. Am patit si eu sa am doar un cont de LEI si sa primesc EURO. M-au avertizat prin telefon ca primesc EURO si ca nu am cont de euro. Au zis ca imi deschid unu ca sa imi poata vira EURO in contu de EURO. Ceea ce s-a si intamplat la costuri zero.
3. TU avand un cont in EURO si un cont in RON si dand contul de RON pt un transfer care iti venea in EURO probabil ca ei au crezut ca tu vrei ca acei euro sa iti fie livrati in RON (altfel de ce ai fi dat un cont de RON cand primesti bani in EURO?!). Ei nu aveau de unde sa stie ca tu nu te-ai interesat ca banii veneau in euro! Acesta fiind situatia ei ti-au pus probabil banii in contu de EURO iar apoi ti i-au schimbat in RON(la cursul lor de schimb - cum e si normal) ca sa iti poata ajunge in contu de RON.

Bogdan spunea...

Salut,
De la 1 noiembrie s-a implementat si in sistemul bancar romanesc o directiva europeana prin care se permite conversia automata la moneda contului in care se trimit banii.
De asemenea tot prin noile reglementari se relaxeaza si verificarea informatiilor despre contul in care se fac transferurile: daca se trimite catre IBAN x apartinand lui Bradut, dar din greseala se greseste o cifra in IBAN, banii vor ajunge in contul cu IBAN gresit cu toate ca titularul nu va mai fi Bradut.

gabriela spunea...

Specialistii zic ca unele banci au ca regula numarul 1 inselaciunea. Ia incercati sa retrageti euro dintr-un cont in euro. Va vor refuza sub pretex ca plata intre rezidenti nu este admisa in Romania. Bine, bine dar mi-e mi-a facut plata un nerezident. Scuze : banca este rezidenta.Degeaba le explici ca nu banca face plata ci clientul, banca ese doar intermediar.DE fapt, ei stiu dar pentru vremui grele trebuie gasita solutia de iesire din criza . :-) Si bancile trebuie sa traiasca si cel mai bine este sa muti riscul in buzunarul clientului. :-)

Anonim spunea...

Intrebat nevasta.
Nevasta contabil.
Zis ca ING nesimtiti.
Mai zis ca trebuit intai sunat la client si atentionat ca trebuit cont in euro.
OPC.
PS.stai sa vezi ce tranzactii valutare se fac la leasinguri unde se fura in draci pe schimb valutar

spo spunea...

Scrie un mesaj care sa contina date clare despre situatie la OPC (era bine sa fie si niste referiri la contract). Bancile sunt speriate ca de bau-bau de ei. Asta e link-ul http://www.anpc.gov.ro/anpc/index.php?option=com_content&view=section&layout=blog&id=8&Itemid=54

Cristina spunea...

eu sunt atat client ing, cat si client bcr. ing imi pare o gura de aer proaspat in aerul viciat al finantelor romanesti, becr-ul mi se pare principalul viciator. de 7 ani de cand am contract la ei (BCR) am vrut sa le dau foc de zeci de ori.

dar, presupun ca si ing-ul are defecte... imi pare rau sa aud ca serviciile lor nu sunt corecte mereu, asa cum aveam eu impresia.