Sa presupunem ca esti un client, un advertiser, adica. Si ca ai bugetul de mai sus ca sa lansezi ceva. Asta e tot bugetul si trebuie sa-ti intre tot in el.
Exista abordarea de mileniul 2:
- gasesti o agentie ieftina pe care o platesti cu 10.000
- faci un spot ieftin de 40.000
- si restul de 450.000 ii bagi in TV, sa te vaza lumea.
Asta e o abordare depasita si periculoasa. Romania s-a schimbat. Nu mai esti singurul care da spoturi la televizor. Simpla prezenta a produsului tau in packshot nu-ti mai garanteaza succesul. Iar TV-ul e din ce in ce mai scump si trebuie folosit cu cap.
evident, tu nu esti un client, un advertiser, dar sa presupunem...
Ca sa intelegi ce vreau sa spun, imagineaza-ti ca peste 3 zile ai o intalnire importanta cu niste oameni importanti, la care ai interes si de care depinde viitorul tau. Un cocktail, sa spunem. O sindrofie. O receptie. Cum te pregatesti pentru ea? Iti iei un short si o pereche de slapi si te duci la eveniment neras si cu ochii carpiti de somn? Nu cred.
Iti cumperi un costum scump, pantofi si curea la culoare (ca-n vremurile bune), un ceas de firma, te dai cu cel mai fin parfum si inchiriezi un Lexus ca na, receptia se tine intr-o sala cu ferestre si se vede parcarea.
Aceeasi poveste se aplica si in cazul unei campanii de lansare. Oamenii aia importanti sunt potentialii tai cumparatori. Nu-i privi de sus, ca s-ar putea sa fie ultima oara cand ii privesti. Sunt oamenii care decid viitorul tau ca marketer sau antreprenor. Daca le place de tine in seara in care te-ai aratat in fatza lor, ai o sansa. Daca nu...intram in teorii.
n-am uitat ca tu nu esti nici client, nici marketer; inca un pic
O strategie de buget mai aproape de Romania si lumea de azi ar suna cam asa:
- Rezerva-ti 100.000 pentru productia spotului; asta e smokingul tau.
- Cumpara de la agentie serviciile celei mai bune echipe de creatie, ale celui mai bun om de strategie si ale unui senior project manager, ca sa nu te trezesti ca se duce totul naibii in ziua lansarii; pune deoparte cam 50.000 pentru agentie. Asta e Lexusul.
- baga in TV 250.000, sa faci reach; ca sa-ti optimizezi bugetul, nu te duce ca nebunul pe targeturi imense (gen All Urban, All National, barbati si femei cu venituri mici si medii). Da' asta e deja o treaba de marketing pe care presupunem ca ti-ai facut-o inainte sa briefezi pe comunicare.
- ti-au mai ramas 100.000. Ce faci cu ei? E...cu astia faci calitate. Baga 50.000 in "second placements" media (ca sa ma exprim in termeni de retail). Identifica, impreuna cu agentia, niste deschideri media neconventionale care sa-ti permita sa faci impact maxim pe audienta mica, dar relevanta. Asta va crea buzz, ceva PR gratuit si ii va speria un pic pe competitori (si ei au sefi ca si tine). Restul de 50.000 investeste-i in celalat televizor: monitorul (daca adresezi oameni care au acces la internet, evident). Nu-ti pune spotul pe net. Daca-i bun, se pune singur. Reia exercitiul second placement-ului pentru mediul asta si gaseste cea mai dramatica solutie de transmitere a mesajului pe care zona interactiva ti-o poate oferi. A, sa-ti dau un hint: daca stii tu un baiat care "face site-uri pe 2.000 de euro", uita-i numarul de telefon pentru un timp. Site-uri de 2.000 de euro iti faci singur intr-o seara pe 200. Du-te cu niste baieti care pot sa inoveze pentru tine. Si nu uita ca ceea ce-ai reusit sa insurubezi pe net ramane acolo mult dupa ziua lansarii.
Bun. Acum mai ai un singur lucru de facut: sa gasesti 500.000 de euro.
dar, evident, tu nu esti nici client nici advertiser, deci n-ai de unde sa-i gasesti
25 iulie 2007
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
1 pareri:
Speram sa iei de la kanal mai mult de 500.000...
Trimiteți un comentariu