3 martie 2014

Asta ne mai lipsea: încă o rețea socială.


Odată cu listarea la bursă și cu apariția shareholderilor fără chip, rețeaua Facebook s-a pus pe făcut bani cu japca. Ce-au uitat noii contabili ai companiei este însăși esența rețelei Facebook și a social media în general: libertatea utilizatorului de a fi expus doar la conținutul care îl interesează și, în egală măsură, de a fi vizualizat de cei care consideră interesant conținutul produs de el.

Noua paradigmă Facebook apropie rețeaua socială de modelul mass media tradiționale: cine plătește apare, cine nu - dispare. Și o să vedem - dacă nu vedem deja - un news feed plin de politicieni, de corporații și de alte entități nepalatabile din cauza cărora am renunțat să ne uităm la televizor sau pe site-urile de știri.

Îmi permit să scot din bezna tehnologică a minții mele un model simplu și fair de rețea socială care ar face fericită pe toată lumea. Conceptul acestei rețele este simplu: încurajarea creativității, a generării și diseminării de conținut valoros. Iată principiile de funcționare:

1. Acces plătit, cu paliere. Palierele n-au însă de-a face cu expunerea (plătești mai mult, te vezi mai mult), ci cu numărul de instrumente creative pe care le ai la dispoziție. Modelul VSCO Cam, o aplicație foto gratuită care face bani din vânzarea de filtre suplimentare. Dacă ești power user sau ai interes să livrezi content mai sofisticat plătești. Supra-taxăm producătorul de conținut, dar investiția o să i se întoarcă la punctul 2.

2. Utilizatorul poate opta să afișeze reclame pe pagina sa - gestionate sau nu de rețea - reclame din care primește o cotă parte. Ca pe YouTube sau în AdSense, cu mențiunea că, în cazul de față, rețeaua nu păstrează 95% din bani.

3. Like-urile (sau orice altă formă de apreciere) obținute de un utilizator se convertesc într-un buget de expunere, pe care utilizatorul îl poate folosi pentru a face boost anumitor postări sau îl poate dona altor useri sau diverselor cauze. Exact ce se întâmplă acum cu Facebook Pages, doar că nu pe bani, ci pe credite. Cine produce și diseminează content bun primește credite pentru a promova content în viitor. E și în interesul rețelei să aibă utilizatori creativi.

4. Creditele obținute prin diseminarea de conținut neproprietar (share-uri) se împart inegal între creatorul de content și diseminator, acestuia din urmă revenindu-i un "comision".

5. Control drastic și pedeapsa cu spânzurătoarea digitală pentru toți cei care vând sau cumpără fani și like-uri. Se poate înființa o poliție comunitară a rețelei, care să investigheze cazurile. Polițiștii pot fi răsplătiți cu bani, cu credite de expunere sau prin alte metode (status).

Update iunie 2015: Anonymous au lansat Minds.com, exact pe conceptul de mai sus. O descriere pe Business Insider.

6 pareri:

cameliA spunea...

Exista un blog numit Reportaje Live. Cred ca ideea ta poate lua aripi antreprenoriale cu reportaje live. As renunta bucuroasa la fb pt reteaua voastra cu content calitativ ridicat. Succes!

gadjodillo spunea...

Foarte interesante ultimele puncte. Un fel de socialism-democratic de reţea.

Razvan Dan Dobre spunea...

Interesant, dar:

Reteaua are puterea in negocierea cu creatorii de content, si (daca e un business) va ajunge iute sa retina "95%" din banii pe reclama.

Daca considerente etice (anti-business) o vor impinge sa retina mai putin, Google sau Facebook o vor cumpara si vor indrepta problema.

Iar creditele tale sunt pana la urma o forma paralela de bani. Ce avantaj au in fata banilor?

Bradut, tu esti prea bun pentru lumea (capitalista) in care traim.

Skyline Spirit spunea...

pretty nice blog, following :)

Carmen spunea...

Cine decide ce inseamna content de calitate? Cred ca aici va fi problema in scenariul tau.

Mihai Dendyuk spunea...

Mai bine traduci si faci un FW la suggestions@ello.co ;-)